Baconlindade biffar med tomatsås

Nu har jag jobbat min första arbetsvecka efter sex veckors semester. Det känns!!! Trött som sldrig förr, så bloggandet som jag hade tänkt ta upp igen har fått bli lidande. Vi får se hur pigg jag är på kvällarna den här veckan, har endel som ligger och väntar på att få komma upp på bloggen.
Eftersom vardagen har börjat så gäller det också att få till matlådor. Jag har med mig matlåda i stort sett varje dag till jobbet. Men är ganska kinkig på vad jag tycker är gott att microvärma dagen efter. Det här var riktigt bra matlådemat.
Jag hittade det receptet på Två små kök för jättelänge sedan och har haft det bland mina favoriter. Men nu var det dags att prova. Och det lär jag säkert göra igen.
 
Till nio biffar + några köttbullar:
700 g köttfärs
1 pkt bacon
1 gul lök
1/2 dl matgrädde
salt
svartpeppar
 
Finhacka löken och fräs den.
Blanda färs, lök, kryddor och grädde.
Forma färsen till biffar och linda en baconskiva runt varje.
Stek dem runt om i en stekpanna tills de har fått lite färg.
Lägg över dem i en ugnsfast form.
 
 
Såsen:
1 burk krossade tomater
4,5 dl mellangrädde
salt, svartpeppar
en nypa socker
riven ost
körsbärstomater
 
Blanda ihop tomater, grädde och kryddor med stekskyn från biffarna och låt det koka ihop några minuter.
Häll såsen över biffarna, lägg ner tomaterna och strö över osten.
Ställ in i ugnen på 225 grader i ca 10 minuter.
Servera med kokt potatis.
 
 

Kommentera här: