Torsk med brynt smörsås, pepparot och färskpotatis

Till varmrätt igår åt vi fisk. Sista tiden har det blivit så att vi ätit fisk på fredagar. En trevlig vana tycker jag.
Igår tillagade vi torsken i ugnen och serverade en sås som jag hittat på Louise matblogg. Vi toppade med massor av färskriven pepparot. Gott!!!

2 port.
4 mindre portionsbitar torskrygg
smör
salt
vitpeppar
100 g smör
1 1/2 dl creme fraiche
1 1/2 dl vispgrädde
pressad citron
cayennepeppar
salt
färsk riven pepparrot
rivet citronskal

Lägg fisken på en plåt. Salta, peppra och hyvla på smör.
Ställ ini ugnen på 120 grader tills fiskens innertemperatur är 60 grader. 
(Vi gjorde detta med hällefilé och då skulle det vara 50 grader, nu fick den gå lite längre, kunde ha gått någon grad till)
Smält smöret i en kastrull tills det fräser och har en nötaktig lukt. Blanda ner creme fraich och grädde coh låt det gå precis tills det börjar koka. Smaka av med pressad citron, cayennepeppar och salt.
Lägg upp fisken på fat och häll över såsen.
Toppa med citron coh pepparrotsriv.
Servera med kokt färsk potatis, rädisor och edamebönor.





Nu ska vi snart till min mamma för att fira påsk med henne, mina bröder och deras familjer. Imorgon ska vi till svärföräldrarna och fira påsk. Mycket god mat hoppas jag på dessa dagar :-)
Återkommer efter all mat och godiskoma! 

Kommentera här: