Småfrallor

Det hör verkligen inte till vanligheterna att jag bakar bröd. Det är så ovanligt att när jag ropade att frukosten var färdig igår så tittade de på bröden och sa: -Har DU gjort de där???
Men gott var det och jag tror att alla uppskattade det.
För några veckor sedan så hittade jag min gamla hemkunskapsbok. Jag kastade den, men drog ut två sidor med recept på thékakor och småfrallor som jag har för mig var goda. Så det receptet provade jag och det var lätt att göra och blev riktigt gott. Man skulle toppa med valmofrön, men det hade jag inga hemma så jag tog riven lagrad ost och toppade med istället.

4 dl fingervarmt vatten
4 msk rapsolja
1 tsk salt
50 g jäst
8-10 dl vetemjöl
1 ägg till pensling
riven ost att toppa med

Häll vatten, olja och salt i en bunke.
Smula ner jästen och rör tills allt har löst sig.
Blanda ner 8 dl av mjölet.
Arbeta ihop degen tills den släpper från skålen. Tillsätt mer mjöl om det behövs.
(Här kan man låta degen jäsa i ca 15 min, men det gjorde inte jag)
Knåda degen smidig på ett mjölat underlag.
Rulla till en längd och dela i 16 delar.
Rulla varje del till en bulle och lägg på en plåt (smörad eller täckt med bakplåtspapper)
Jäs under bakhanddukar i ca 25 min.
Pensla bullarna och toppa med ost.
Grädda i 5-10 min på 250 grader.
Låt dem svalna på ett galler en stund innan servering.







Kommentera här: