Pasta al forno

Idag blev det en variant på pasta al forno.
Eftersom det fortfarande bara är jag och de små barnen hemma så gick det inte åt så mycket mat. Så jag har lunch till imorgon och flera matlådor :-)

6 port (tror jag)
500 g pasta
500 g köttfärs
500 g krossade tomater
1 schalottenlök
2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
5 cm purjolök
1 tsk kalvfond
salt
peppar
1 kruka färsk basilika
1 förp. Keldas ostsås
100 g riven ost

Koka pastan enligt paketet.
Finhacka schalottenlöken och fräs i smör. Låt köttfärsen gå med. Pressa i vitlöken. När köttfärsen ser klar ut så ha i tomatpure, krossade tomater, fond, salt, peppar, strimlad basilika och purjo. Låt det puttra i ca 10 min.
Blanda köttfärssåsen med pastan och häll allt i en ugnssäker form.
Häll på keldas färdiga ostsås och toppa med riven ost.
Ställ in i ugnen på 225 grader tills osten har fått färg, ca 15 min.
Servera med sallad.







Kommentera här: