Kycklinggryta med pesto

Imorse var det minusgrader ute och jag var tvungen att skrapa rutan innan jag åkte och lämnade barnen på dagis. Inte ok! Men då passar det bra med en god gryta. Den här åt vi i söndags.

Det här receptet hittade jag bland GI-recept, då skulle man bara servera sallad till. Men eftersom vi inte äter GI och barnen behöver mer så serverade vi ris till. Det var mycket gott och kommer säkert att lagas igen.

4 port.

1/2 rödlök
1/2 gul lök
2 vitlöksklyftor
5 soltorkade tomater i olja
6 stora champinjoner
1 msk olivolja
salt och peppar
4 kycklingfileér
1 msk smör
3 msk pesto
1 msk kycklingfond
2 dl vatten
2 dl grädde
100 g salami
100 g gröna oliver (vi hade inga oliver hemma så jag skippade det)
pinjenötter
färsk basilika

Skala och hacka löken och finhacka vitlöken. Skär tomaterna och champinjonerna i mindre bitar.
Hetta upp en torr panna och lägg ner champinjonerna. När de har vattnats ur så ha i olivolja, lök och tomater. Fräs några minuter och krydda med salt och peppar. Lägg över i en gryta.
Skär kycklingfileérna i mindre bitar och stek några minuter i smör. Krydda med salt och peppar och lägg över i grytan. Tillsätt pesto, kycklingfond och vatten och koka ihop några minuter. Tillsätt grädde och låt puttra i ca 20 min.
Strimla salamin och blanda ner den och oliverna innan servering.
Rosta pinjenötter och strimla basilika. Toppa grytan med detta och servera.

Kommentera här: