Biscotti

Tidigare i veckan blev jag jättesugen på att baka biscotti. Så då gjorde jag på det som fanns hemma. De blev smaksatta med Espresso, Cashewnötter och choklad. De blev riktigt goda. Men jag glömde fota... Jag la lite av dem i en glasburk och tog med mig när vi gick till grannen på 40-års fest.
Igår var det dags igen. Men den här gången hade jag ett annat recept och smaksatte med saffran och mandlar. Det doftade jul i hela huset :-) Och de blev riktigt goda. de ska jag försöka spara så att jag kan bjuda på dem när min man fyller år den 1 dec.

3 ägg
125 g smör
200 g socker
1 g saffran
450 g vetemjöl
2 tsk bakpulver
200 g skållad mandel
rivet skal från en halv nytvättad apelsin

Sätt ugnen på 150 grader.
Torka mandeln i ugnen i ca 5-10 min. Grovhacka den när den svalnat.
Höj temperaturen på ugnen till 200 grader.
Smält smör och tillsätt saffran.
Vispa äggen och sockret, tillsätt de torra ingredienserna. apelsinskal, hackad mandel och det smälta smöret. Rör tills allt har blandats.
Rulla degen till 4 längder och lägg på bakplåtspapper.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 25 min.
Låt längderna svalna lite och skär sedan i sneda bitar.
Sänk värmen till 120 grader.
Ställ in i ytterligare ca 30 min.
Stäng sedan av ugnen och låt dem stå ytterligare ca 5 timmar.

Kommentera här: