Valborg hos mamma

Jag och mina bröder med våra familjer var hos mamma igår och firade Valborg.
Vi provade ett nytt koncept och gav barnen mat först. Sen åt vi vuxna en massa tapas innan vi gick till brasan. Mamma och min svägerska stannade kvar hemma och fixade med maten medans vi andra gick och titta på brasan :-)
När vi kom tillbaka och de yngsta barnen hade somnat så åt vi andra.
Det blev hälleflundra som mamma hade kokat i buljong och vin och sen hällt en sås gjord på smör, grädde och vin på. Det var väldigt gott!

Jag provade ett nytt recept tilltapasen. Ett sparrisflarn :-) Det var välsigt gott men svårt att äta med händerna så jag tror att man ska ha den på en buffé och äta med kniv och gaffel.

1 rulle smördeg
1 knippe sparris
10 st salladslök
150 g brie
1/2 dl riven parmesan
1 dl grädde
2 ägg

Dela salladslöken på mitten och koka i läottsaltat vatten i ca 2 min, låt svalna. Bryt av den nedersta delan av sparrisen och koka den i ca 3 min. Häll av vattnet och skölj med kallt vatten.
Rulla ut smördegen och vik upp kanter. Pensla kanterna med uppvispat ägg.
Mosa brien med en gaffel i grädden. Vispa ner äggen, salt och peppar och den rivna parmesanen.
I grunsreceptet stod det att man skulle ha chevré, vilket jag tror blir jättegott, men vi hade några som absolut inte gillar chevré.
Nästa gång jag gör denna så kommer jag att ställa in smördegen i ugnen ett par minuter så att kanterna höjer sig innan man häller i fyllningen. För när jag gjorde denna så rann en hel del av fyllningen ut.
Fördela fyllningen på smördegen och varva sparris och lök.
Ställ in i ugnen på 200 grader i ca 20 min.




Tapasbordet


små spett  med caprese


Crostini med bruschetta-mix


Varmrätten!!!

Kommentera här: