Jordärtskockssoppa med parmesansticks

Jag skulle ju försöka göra soppa lite oftare... Men nu blev det ialla fall soppa och då tänkte jag att jag skulle prova något nytt. Annars har jag 3-4 olika som jag varierar mellan.
Men min tanke är att vi ska prova lite olika soppor här framöver, så är det någon som har tips  så tar jag tacksamt emot.

500 g jordärtskockor
1 gul lök
1 dl torrt vin
5 dl vatten
2 grönsaksbuljongstärningar
2 1/2 dk Keldas matlagningsgrädde
1 krm vitpeppar

Skala och hacka löken. Skala och skär jordärtskockorna i mindre bitar. Fräs löken i smör i en kastrull. Tillsätt jordärtskockor, vin, vatten och buljongtärningar. Koka under lock i ca 15 min eller tills skockorna är mjuka. Mixa soppan slät. Häll i grädden, värm och smaksätt med peppar.

Vi toppade soppan med parmachips och tryffelolja.



Till soppan serverade vi parmesansticks som barnen gjorde medans jag gjorde soppan.
Tag ett paket färsk smördeg och rulla ut på en plåt. Pensla med ägg. Riv parmesan och täck smördegen.
Hacka lite basilika och strö över. Skär remsor på ca 1 cm, vik dem på mitten och snurra. Pensla igen med ägg och ställ in i ugnen på 225 grader tills de har fått färg.



Kommentera här: