Couscoussallad

Igår till middag skulle jag prova ett nytt recept som jag hitatt i en tidning. Jag och maken åt det som det var. Till barnen gjorde jag couscous med dressingen och la majs, tomater, köttbullar och korv i små skålar så att de fick ta tillbehör själva. Vi vuxna åt skinka till.
Det var gott och vi gör det säkert igen. En bra matig lunchsallad en sommardag eller tillbehör till grillat. (Gissa om jag längtar tillsommaren)

4 port
200 g couscous
1 tärning grönsaksbuljong
1 msk pesto
1 msk pressad citron
3 msk olja (jag använde rapsolja)
1 ask körsbärstomater
2 avovcado
150 g mozzarella
 en handfull salladsspenat (hittade jag inte så jag tog babyspenat)
3 dl vatten
salt, peppar

Koka upp vattnet och buljongtärningen. Ta av från plattan och häll i couscousen. Lägg på locket och låt stå i fem minuter.
Blanda pesston med citronsaften, olja och kryddor (jag tog mer än vad som stod i receptet, ca 1,5 ggr)
Häll pestoblandningen över couscousen och rör med en gaffel.
Halvera tomaterna och tärna avocadon och mozzarellan. Blanda ner i couscousen. Avsluta med att försiktigt blanda ner spenaten.



Kommentera här: