Kakfrossa

Härhemma har killarna fortfarande feber, så jag smet ut en sväng på eftermiddagen och köpte tidningen. Där hittade jag ett uppslag med "en deg - 150 kakor"
Sju sorters småkakor av en och samma deg!!! OCh vi som ska ha kalas på söndag. Passar jättebra! Så vi satte igång. Tre sorter blev det idag :-)

Grunddeg:
1 l vetemjöl
2 dl strösocker
550 g smör
3 äggulor

Lägg alla ingredienser i matberedaren och kör ihop till en deg.
Låt vila i kylen i minst 30 min.

(Min deg blev väldigt lös och svår att jobba med... Så de recepten där det ska kavlas får vänta tills imorgon så får vi se om det är lättare då)

Kanelkakor



äggvita
kanel
strösocker

Rulla ut 1/7 av degen till en rulle. Pensla med äggvita och strö över kanel och strösocker.
Skär rullen och lägg kakorna på en plåt.
Grädda i 175 grader mitt i ugnen i ca 10 min.




Brysselkex



äggvita
strösocker
röd karamellfärg

Rulla 1/7 av grunddegen till en rulle.
Pensla rollen med äggvita.
Blanda strösocker och karamellfärg på en tallrik.
Rulla degen o blandningen.
Skär rullen och lägg kakorna på en plåt.
Grädda i 175 grader mitt i ugnen, cirka 10 min



Finska pinnar - fast mina blev Finska stubbar



äggvita
pärlsocker
hackad sötmandel

Skålla, skala och hacka mandeln.
Rulla ut 1/7 av grunddegen till en rulle.
Pensla med äggvita. Strö över pärlsocker och mandel
Skär ut pinnar/stubbar och lägg på en plåt.
Gräddas i 175 grader mitt i ugnen i ca 10 min.
 

Kommentera här: