Fler kakor

Nu har degen legat flera dagar i kylen och kändes som att jag skulle kunna jobba med den, men inte....
Jag började med att göra jitterbuggare, men det gick inte att rulla degen alls så jag bara geggade ihop den och testade ändå. Resultatet blev förvånansvärt bra. Och smaken var jättebra!



Ta 1/7 av degen och kavla ut den mellan två smörpapper till en 30x15 cm stor rektangel. Dra bort det övre smörpappret.
Vispa en äggvita till hårt skum. Blanda ner 1 dl socker och vispa tills smeten är blank och fin.
Bred  ut smeten på degen och rulla ihop. Som när man gör rulltårta.
Lägg rullen ca 30 min i frysen.
Ta ut och skär i skivor. Lägg skivorna på en plåt och grädda i 175 grader i ca 10-12 min.
Låt svalna på plåten.


Eftersom jag insåg att det inte gick att arbeta med degen så tog jag resten av degen och kavlade ut så gott det gick. Sen tog jag en kakform och gjorde månar av. Lägg dem på en plåt. Pensla med äggvita och strö på olika sorters strössel. Jag tror att barnen kommer att gilla dem ialla fall :-)



Kommentera här: