Lasange med skinka och grillade grönsaker

Jag hade tänkt att göra något enkelt så jag köpte färska lasangeplattor och färdig ostsås, men sen såg jag till att det blev lite pill ialla fall :-)
I slutändan tror jag bara att det var jag som tyckte att det var riktigt gott. 1,5 och 6 åringen tyckte inte om det alls och maken och tonåringen åt ganska mycket, men sa inget. Och de brukar alltid säga till om de tycker att det är gott.

4 port.
2 pkt färska lasangeplattor
2 paket Keldas ostsås
rökt skinka i tunna skivor
1 zucchini
1 röd och 1 gul paprika
riven ost
basilika

Jag började med att skära zuhhinin i skivor och salta dem. Sen fick de dra i ca fem min innan jag torkade av dem och sen saltade på andra sidan. När de var "urvattnade" så lade jag dem på en plåt med bakplåtspapper och ställde in i ugnen. De fick gå tills de såg klara ut.
Sen skar jag paprikan i mindre bitar och lade på en plåt med skalsidan uppåt. Ställde ugnen på grill och lät dem stå inne tills skalen var svarta. När de svalnat lite så lade jag dem i en plastpåse och knöt ihop. Det blir lättare att skala dem då.
Efter ett tag var det dags att skala dem och det är ett riktigt pilljobb, men det är värt det :-)

Häll ostsås i botten på en ugnssäker form och lägg sedan ett lager lasange. Varna skinka, basilika, lasangeplattor med grönsakerna. Häll lite ostsås på mellan varven eller riven ost. Avsluta med ostsås och riven ost.
Ställ in i ugnen på 225 grader i ca 20 min. Servera med en sallad till.







Kommentera här: