Chevrérisotto

I lördags gjorde vi risotto, som vi smaksatte med chevré. Det var väldigt gott!!! Tyvärr tyckte inte barnen det...

15 dl grönsaksbuljong
4 dl avioriris
3 schalottenlökar
olivolja
2 dl vitt vin
2 dl riven ost (jag blandade gratäng och parmesan)
200 g chevré
flytande honung

Finhacka löken och fräs i olja, den får inte ta färg. Häll i riset och fräs. Riset ska bli glansigt och lite genomskinligt. Häll på vinet och låt koka in. Späd sen med lite buljong i taget. Rör i stort sett hela tiden.
Detta tar ca 35 min. Det ska vara lite tuggmotstånd i riset. När det är klart och all buljong är inkokt, ta av kastrullen från plattan och rör ner osten. Man kan få det lite krämigare genom att hälla på lite olja.
Häll upp i en skål och ringla honung över.





Jag serverade risotton med fläskfilémedaljonger, en sallad på tomat, avocado, rödlök och basilika och vitlöksfrästa champinjoner.
Jag delade champinjondena i mindre bitar och lät dem vattnas ut i en varm panna. Sen lade jag i en klick smör och pressade i två vitlöksklyftor och lät det fräsa tills svampen hade fått fin färg. Då hällde jag på en skvätt vin och lät det koka in.



Kommentera här: