Sparrissoppa med krutonger och skinkchips

Jag fattar inte varför jag inte gör soppa oftare, det är ju riktigt gott. Men jag har någon gammal tanke om att jag inte gillar soppa. Men nästan varje gång jag äter soppa så tycker jag att det är jättegott. Så nu ska det bli ändring på det.
Men för att inte lova för mycket så ska jag försöka laga soppa minst två gånger i månaden. Och testa lite nya sorter.

Men idag blev det en gammal favorit; sparrissoppa!
Men med nya tillbehör.
Jag hade ciabatta kvar sen igår som jag skar i bitar. Jag pressade en stor vitlöksklyfta i olivolja och penslade ett bakplåtspapper med det. Lade på brödbitarna och penslade dem lite mer. Sen in i ugnen på 275 grader tills de var rostade.
Sen tog jag lufttorkad skinka och lade på ett bakplåtspapper på en plåt och hade i ugnen tills de var knapriga. Då delade jag lite på dem och la i en skål.
Jag och maken droppade även några droppar tryffelolja på soppan.


Kommentera här: