Enbärs- och ingefärssill

Idag har jag lagt in sill för första gången. Så nu får vi hålla tummarna för att den blir bra. Själv äter jag inte sill så det får andra avgöra :-)
Det var jättelätt så om det blir bra ska jag göra det själv i fortsättningen också.
Vi ska vara hemma hos oss på juldagen och då tar svägerskan med sig två sorter som de har gjort. Både de sorterna är krämiga, så därför gjorde jag en klar.
Jag hade letat fram lite olika förslag och så fick maken, som ska äta sillen, välja vilken jag skulle göra. Det blev ingefära och enbär.

1 burk inläggningssill
1 morot
lag:
1 cm färsk ingefära
1/2 gul lök
1/2 dl ättiksprit
1 dl strösocker
1 1/2 dl vatten
5 krossade enbär
3 krossade vitpepparkorn
1 lagerblad
garnering:
rosmarin
enbär

Skala och riv ingefära grovt.
Skala och skiva löken.
Koka upp alla ingredienser till lagen och låt den kallna.
Skölj sillfiléerna och skär dem i sneda bitar.
Skala moroten och skär den i ganska tnna skivor-
Varva morotsskivor och sillen i en burk och häll över den kalla lagen.
Ställ i kylen i ett dygn.
Garnera med rosmarin och enbär vid servering.


Kommentera här: