Kinesisk köttfärsröra i pitabröd

Det här receptet har jag haft länge bland mina favoriter, jag blev tipsad av en läsare. Men jag har inte provat det förrens idag. Det var gott och gick fort, så det kan nog bli en repris på det.

450 g nötfärs
1 gul lök
300 g vitkål
150 g champinjoner
1 köttbuljongtärning
1 smk soja
salt, peppar och kardemumma
50 g solrosskott
6 pitabröd
1 dl creme fraiche
1 msk sweet chilisås med ingefära

Skär löken i tunna skivor, strimla vitkålen och skiva champinjonerna.
Fräs champinjonerna i en torr panna, när de har "vattnat" ur så ha i lite margarin, vitkål och lök. Fräs ett par minuter tills det fått färg. Lägg åt sidan.
Fräs färsen i 4-5 min och ha sen i buljongtärningen. Krydda med salt, peppar och kardemumma.
Blanda ner grönsakerna och soja. Blanda om. Rör ner solrosskotten.
Värm pitabröden enligt förpackningen.
Vispa ihop creme fraiche och sweet chili.

Fyll pitabröden med röran och servera med såsen.



Kommentera här: