Kalvstek med hasselbackspotatis och trattissås

Idag har vi ätit "riktig" söndagsmiddag!!! Gott var det!

Kalvstek som jag gjorde i ugnen. Jag saltade och pepprade och satte i en termometer och sen fick den gå på 175 grader tills det var 72 grader. Då tog vi ut den och lät den vila i folie i ca 20 min innan vi skar den i tunna skivor.



Hasselbackspotatis: Skala potatisen och skär den i tunna skivor,men inte rakt igenom, den ska hålla ihop nertill.
Lägg potatisen i en  smörjd ugnsfast form. Pensla potatisarna med smält smör och ställ in i ugnen på ca 225 grader (jag lät dem stå med köttet i 175 grader, men längre än väntat). De tar ca 45 min. Ta ut då och då och pensla med mer smör. När det är ca 15 min kvar, strö över ströbröd och låt gå till potatisen är klar och har fått färg.



Sås med trattkantareller: Fräs svamp med finhackad schalottenlök. Slå på stekspadet från köttet och spä med lite vatten. Häll på mellangrädde och smaksätt med salt, peppar, soja, kalvfond och cognac. Koka upp och låt koka i 3-5 min. Strö på maizena brun redning och koka upp till den konsistens som du vill ha.

Faringlaserad steklök: Skala löken(16 st) och stek i smör tills den har fått färg.  Strö över 2 msk farinsocker. Salt och peppra. Slå på 3 dl vatten och en köttbuljongstärning. Låt puttra i ca 10 min.

Kommentera här: