Lasange

Jag tycker att jag gör likadant varje gång jag gör lasange, men ibland blir den torr och tråkig och ibland blir den som idag: god och saftig!
Jag gjorde lasangen i söndags. Tanken var att vi skulle äta den efter gympan igår, men det var avslutning på gympan. Så vi hamnade på lokala pizzerian med två andra familjer. Inte så gott (är inte så förtjust i pizza) men väldigt trevligt!

Köttfärssås:
600 g köttfärs
1 liten gul lök
2 burkar krossade tomater
2 msk tomatpuré
2 pressade vitlöksklyftor
1 tsk köttbuljongspasta
hackad färsk basilika
svart peppar

Stek hackad lök och köttfärs tills det har fått färg. Häll i resten av ingredienserna och koka i 5-10 min. Spä med vatten om det ser för torrt ut.

Ostsås:
1 liter mjölk
50 g margarin/smör
1 dl mjöl
6 dl riven ost
salt

Vispa ut mjölet i lite av mjölken. Häll resten av mjölken i en kastrull tillsammans med smöret. Koka upp. Häll sakta i redningen och låt koka i ca 3 min. Häll i 4 dl av osten, tag av från plattan och rör tills osten smält. Smaka av med salt.

Häll ostsås i botten av en ugnsfast form, varva sedan köttfärs, lasangeplattor och ostsås. Avsluta med ostsås och strö resten av den rivna osten på.
Sätt in i ugnen på 225 grader i ca 20 min, eller tills den fått fin färg.
Servera med en sallad.






Kommentera här: