Spagetti carbonara

Jaha, så är man tillbaka från Sälen och in i vardagen igen... Vi har haft det jättebra! 21 vuxna och 20 barn i ett vandrarhem. Vi var indelade i matlag, så man behövde bara laga middag en kväll. Men det var inte lätt att laga mat till så många...

Det finns väl ungefär lika många varianter på carbonara som det finns kök. Vi har haft många diskussioner här hemma om hur det ska vara, men eftersom det oftast är jag som lagar vardagsmaten så blir det som jag vill :-)
Så här bjuder jag på ett enkelt men otroligt gott carbonara-recept:

3 port:
spagetti
2 ägg
3/4 dl vispgrädde (idag hade jag mellangrädde och det gick bra)
3 dl riven ost (jag brukar ha hälften parmesan och hälften gratängost)
1 pkt bacon
1-2 hackade vitlöksklyftor
svartpeppar

Koka spagettin. Skär baconet i mindre bitar och knaperstek den. Låt baconet rinna av medans du gör såsen. Blanda ägg, grädde, vitlök och hälften av osten i en skål och vispa ihop.
Häll vattnet av spagettin när den har kokat klart. Häll tillbaka i kastrullen och häll på såsen. Ställ på plattan i ca 30 sek och rör ihop. Blanda i baconet och peppra. Strö över resten av osten och servera.



Kommentarer:

1 Madeléne:

skriven

Det är verkligen inte enkelt att laga mat till så många. Det är inget man gör varje dag. Men kul är det med så många runt marbordet.

Hoppas ni hade en fin resa!

Kommentera här: