Fylld fläskfilé med rotsaker i ugn

Har tänkt att fylla fläskfilé på det sättet i flera år, men det har inte blivit av. En av anledningarna har varit att det verkar så svårt. Det var lite puligt, men det var inte så jättesvårt.

Jag började med att putsa filén och skära ett snitt mitt i. Sen lade jag köttet mellan två bitar plastfoile och bankade tills det var en stor platt köttbit.


Sen lade jag på en rad med tunna skivor av salami, stavar av mozarella och strimlad basilika. Saltade och pepprade. Rullade ihop det hela som en rulltårta och band steksnöre om.

Sen gav vi den stekyta i en stekpanna innan jag la den i en ugnsfast form och lät den gå klart i ugnen.
När den var klar skar vi upp den som en rulltårta och serverade med potatis, morötter och palsternacka som gått i ugnen.

Jag gjorde även en madeira sås. Jag började med arr reducera vatten, buljong och balsamvinäger. När det kokat i ca 10 min så hade jag i grädde, soya, svartpeppar och madeira. Lät det koka ett par minuter och hade i maizena redning för bruna såser till lagom konsistens.



Det blev både snyggt och väldigt gott!!! Så det tänker jag göra igen :-)

Kommentera här: