Höstgryta

Idag har det regnat och ruskat hela dagen. Jag hade planerat mat för veckan innan jag åkte och handlade i måndags, men de hade inte allt jag skulle ha och jag orkade inte handla idag. Så jag får handla imorgon och testa det nya laxreceptet då.
Idag tog jag istället fram lövbiff ur frysen och gjorde en gryta på. Det blrv inte riktigt som jag hade tänkt, men det blir det sällan när jag gör lövbiffsgryta...
Idag blev jag inspirerad av vädret och plockade fram höstkantareller och madeira och hade i.

Ingredienser:
ca 450 g lövbiff i strimlor
1,5 gul lök i klyftor
250 g broccoli
kantareller
sockerärtor
5 dl matlagningsgrädde
1,5 dl vatten
1 msk soya
1 tsk köttbuljongspasta
2 msk madeira
salt
peppar
maizena redning för bruna såser

Fräs lövbiffen i en panna och lägg över i en gryta. Fräs löken, svampen och broccolin och lägg i grytan. Häll på vatten, soya, buljong och madeira och låt puttra i ett par minuter. Häll på grädden och koka i ytterligare ett par minuter. Red av med lite maizena till önskad tjocklek.
Dela sockerärtorna och strö över innan servering.
Idag serverade jag med couscous



Kommentera här: