Grön lasange med fetaost

Det här receptet hittade jag i senaste Allt om Mat. Det fanns bland snabbt & lätt. Det var i och för sig inte därför jag provade det, men det gör ju inget...
Jag ändrade lite i receptet, men inte så mycket eftersom det var första gången jag gjorde det.
Det var väldigt enkelt att göra och riktigt gott. Tyckte vi vuxna i alla fall. Barnen (1 och 6 år) var inte så förtjusta

Till 4 pers:
500 g färska lasangeplattor (jag behövde inte använda alla)
2 zucchini á 300 g (jag hade en stor på 740g)
2 gula lökar
2 burkar krossade tomater á 400g (jag hade 2 på 500g vardera)
2 msk hackad timjan
1 1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 dl + 1 dl lätt creme fraiche (jag hade 1,5 + 1,5)
200 g fetaost (jag hade 300 g)
(1,5 msk tomatpuré)
(2 pressade vitlöksklyftor)

Sätt ugnen på 225 gradder. Ansa och skär zucchinin i tärningar. Skala och finhacka löken. Blanda zucchini, lök, krossade tomater, tomatpuré, vitlök, salt, peppar och timjan i en gryta. Låt puttra utan lock i ca 10 min. Rör ner 1,5 dl creme fraiche.
Varva lasangeplattorna med röran i en ugnssäker form. Översta lagret ska vara lasangeplattor. Smula sönder fetaosten och blanda med 1,5 dl creme fraiche. Klicka röran ovanpå.
Tillaga mitt i ugnen 15-20 min. Garnera med timjankvistar och servera med en sallad.

   


Kommentera här: