Förrättssallad med marinerade räkor

Idag mår lillkillen lite bättre, han leker på golvet korta stunder, så jag ska se vad jag hinner få in här idag...
Här kommer ialla fall förätten. Det här receptet hittade jag i Allt om Mat och det såg så fräscht ut, det stod även att det var sunt och väldigt lite kalorier :-)
Det var väldigt gott och något jag kommer att göra igen.
Jag äter inte skaldjur så till mig stekte jag lite halloumi istället och hade olja och creme balsamico med hallon på.


Min förrätt med halloumi




4 port:
750 g räkor med skal
1 vitlöksklyfta
1 msk riven färsk ingefära
1 msk pressad lime
1 msk soya
2 tsk sesamolja
1 msk sesamfrön
sallad:
1 påse babyspenat (80g)
75 g färska sockerärtor
1 salladslök
5 rädisor

Skala räkorna. Skala och riv vitlöken. Blanda vitlök, ingefära, lime, olja och soya. Tillsätt räkorna och låt stå kallt i ca 1 timme.
Rosta sesamfröna i en torr panna.
Finstrimla spenaten. Strimla även sockerärtorna, rädisorna och salladslöken. Blanda detta.
Fördela grönsakerna på tallrikar och toppa med räkor och marinad. Strö över sesamfrön och garnera med limeklyftor.

Kommentera här: