Röding

Igår var jag på möhippa, eller fru-hippa eftersom vi tog henne i efterskott :-) Vi hade bokat ett bord och tre-rätters på Golden Hits. Maten och showen var helt ok.
Imorgon tänkte vi ta hela familjen och bowla och sen passa på att gå ut och äta när vi ändå är i stan. Så det blir inte så mycket att blogga om den här helgen.
Men idag passade vi på att göra tre-rätters härhemma. Jag och maken hade bestämt och lagat förrätt och varmrätt och flickorna har bestämt och lagat efterrätten.

Min bror som bor i Spanien var hemma för nån vecka sen och då hade han med sig lomo (lufttorkad fläskfilé). Så medans vi lagade maten skar vi upp lite av den och även lite manchego som jag köpte idag. Jag bar även upp lite till flickorna som tittade på tv och passade sin lillebror.



Till förrätt blev det kokta delikatessrödbetor som serverades med chevré, flingsalt, smör och kapris.



Till varmrätt provade vi ett recept som legat i samlingen i säkert två år. Det är nog egentligen ett sommarrecept, men det funkade bra nu också. Det skulle vara röding, och det har jag sett att de har extrapris på i "min" affär.
Men när jag var där och skulle handla idag, så var det nästan slut. Till slut hittade jag två fileér, så jag tog dem och en bit laxfilé.

Grillad röding och knaprig sallad:
4 port.
4 portionsfiléer av röding
olivolja
havssalt och svartpeppar
2 citroner

100 g chevré
1 dl creme fraiche
30 blad färsk dragon
tabasco

1 blomkålhuvud
10 späda morötter (eller 3 stora)
10 gröna sparrisar
10 salladslök
smör/olivolja till stekning
2 msk kapris
10 strån gräslök
1/2 dl olivolija

Sätt ugnen på 150 grader. Grilla rödingfiléerna snabbt i en het grillpanna. Lägg dem på en plåt, ktydda med salt, peppar och rivet citronskal.
Blanda riven chevré, creme fraiche, finskuren dragon, salt, peppar och tabasco. Ställ kallt
Stek grönsakerna i en het wokpanna, en sort i taget. Stek i olja och smör. Blomkålen i små buketter, resten i små stavar. Stek dem knaprigt och låt rinna av i ett durkslag.
Sätt in fisken i ugnen i ca 5-7 min. (Lite länge om ni har laxfilé)
Blanda ihop salladen med kapris, skuren gräslök, olivolja och smaka av med citronsaft. Krydda med salt och peppar.
Lägg fisken på en bädd av salladen och toppa med getostkrämen.

Vi serverade även med pressad potatis till.



Kommentera här: