Potatis och köttfärsgratäng

Igår ville jag prova något nytt, så jag satt och surfade runt på de matbloggar jag brukar titta på. Då fastnade jag för en potatis och köttfärsgratäng hos Hallon & Blåbär. Jag fick inspiration där och la i det jag jag hade hemma.
Det blev riktigt gott och jag kan tänka mig att göra det igen.

1 stor form:
10 potatisar
1 gul lök
3 dl vispgrädde
3 dl mjölk
salt
svartpeppar

skala och skiva lök och potatis. Koka i mjölk, grädde och kryddor i ca 10 min.

500 g köttfärs
4 st plommontomater
3 vitlöksklyftor
1,5 msk tomatpuré
1 tsk buljongpasta / 1 buljongtärning
svartpeppar
torkad basilika
cayennepeppar
1 dl vatten
200 g creme bonjour gräslök

Stek köttfärsen, krydda och pressa i vitlöken. Skär tomaterna i mindre bitar och låt dem gå med tills de kokat sönder, späd med vatten.
När det känns klart ha i osten och låt den smälta.

Varva potatis och köttfärs i en stor form, strö över lite riven ost (parmesan) innan den ska in i ugnen. Låt den stå i ca 30 min på 200 grader.

Servera med en sallad till.


  

Kommentera här: