Pasta med olja och vitlök

Idag blev det vegetariskt igen ;-)
Har varit på Mora Träsk med de yngre barnen och skulle hinna laga något snabbt innan stora tjejen skulle iväg på träning. Så jag stod i affären, en affär jag aldrig handlar i annars så jag hittar inte, och hade inga uppslag alls. Men efter ett par varv hade jag fyllt korgen och fått ihop grejjer så att det skulle bli en hel middag. Den affären är väldigt dyr och har litet utbud, så det blev många ändringar längs vägen...







6 port.
600 g färsk tagliatelle
1,5 dl olivolja
3 vitlöksklyftor
1 krm cayennepeppar 
1 liten zucchini
1/2 gul lök, fin hackad
körsbärstomater
1 röd paprika
sockerärtor
1 kruka basilika
salt
svartpeppar
parmesan

Skiva zucchinin och lägg upp på en skärbräda, salta rikligt och låt stå ca 10 min. Torka av salt och vätska, vänd och gör samma sak. Grilla dem sedan, gärna i en grillpanna.
Skär paprikan i mindre bitar och grilla även dem. Det gör inget om skalet blir svart. Blir det för svart, kan man skala av det.
Finhacka vitlöken. Värm olivoljan i en stor vid kastrull, häll i vitlöken och cayennepepparen, fräs ett par minuter.
Stek den gula löken.
Koka pastan enligt förpackningen, spara ca 2 dl av pastavattnet.
Lägg pastan i oljan, rör runt, blanda i zucchini, tomater, lök, paprika och sockerärtor och ställ på plattan en stund så att allt blir varmt. Spä på med pastavatten om det ser för torrt ut.
Strimla basilka och blanda i. Salta och peppra. Servera med riven parmesan.

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

öhhh

Kommentera här: