Födelsedagskalas

Igår fyllde äldsta dottern 14 år!!!
Till middag hade hon beställt pepparbiff, pommes och sås. Även sallad, men det var jag för stressad för att fixa :-(
Klockan 18.30 hade vi nämligen bjudit in lite släkt och vänner för att fira henne.
Jag har under ganska många år gjort samma tårta när hon fyller år, och jag försökte göra någon annan sort i år, men hon ville ha samma... Så det blev två tårtor :-)



Tårta 1:
Färdiga marängbottnar
2 bananer
4 dl grädde
oboy pulver

Vispa grädden ganska hårt. Mixa bananen, blanda i lite grädde. Bre på den ena marängbotten och lägg på den andra. Blanda i oboy-pulver i resten av grädden och bred på tårtan. Dekorera. Ät ganska snart, annars smälter marängen...



Tårta 2:
Färdiga chokladbottnar
Frusna hallon
strösocker
3 dl grädde
180 g dumle kola

Klipp ner dumlen i en kastrull och häll i grädden, låt smälta. Den får absolut INTE koka (vilket är väldigt lätt gjort.... pratar av erfarenhet). Ställ i kylskåpet, gärna över natten.
Ta fram hallonen och låt tina lite lätt, strö över lite socker och låt gå i micron i ca 2 min på medelvärme
Bre hallonen på den första botten, lägg på nästa. ¨
Vispa dumlefluffen som en tjock grädde. Bre på nästa lager. Lägg på locket och bre den sista dumlefluffen. Dekorera.

Jag bakade en mjuk pepparkaka i min fina sockerkaksform också. Den var av en färdig mix, jag tycker att det är riktigt bra, så varför anstränga sig i onödan???

Sen gjorde 5-åringen chokladbollar. Jag sa till henne att göra dem ganska små så att det skulle bli fler. När jag kollade efter ett tag så var de så små att de knappt syntes :-) Men de blev goda!

Sen har jag ju hela frysen full med kakor och rulltårta kvar den dopet, så det var bara att plocka fram.

Kommentera här: