Läcker gratäng

Den här rätten gjorde jag flera gången för en sådär 15 år sen. Och häromdagen hittade jag receptet igen. Så jag provade det idag för att testa om det fortfarande gick hem. Och det gjorde det!
De två yngsta barnen fick fiskpinnar till riset idag. Jag var rädd att det skulle bli för starkt, men ialla fall 6-åringen hade kunnat äta utan problem.

4 pers.
500 g fläskfilé, skuren i 1 cm tjocka skivor
1 msk soya
1 msk citron eller limesaft
1 påse Taco krydda
1 purjolök, strimlad
1 påse Cheddar dip mix
3 dl matlagningsgrädde
1 dl salsa
riven ost

Blanda köttbitarna med soya, citrussaft och kryddmix i en plastpåse. Ställ svalt i ca 2 timmar.

Sätt ugnen på 200 grader.

Bryn köttet. Lägg det i en ugnsfast form. Strö över purjolöken.

Vispa ner cheddar dip i kall grädde. Låt koka upp under omrörning. Tillsätt salsa och rör om.

Häll såsen över köttet och strö över den rivna osten.

Gratinera ca 20 min tills gratängen fått fin färg.

Servera med kokt ris och en sallad till.







Kommentera här: