Coq au vin

I förra veckan när min dator var ur funktion så lagade jag Coq au vin. Jag använde receptet som finns i "Vår kokbok". Sen gjorde jag lite små justeringar i det :-)


1 hel kyckling
1 pkt bacon
1/2 gul lök
1 stor morot
margarin
1/2 flaska rött vin
1 lagerblad
svartpeppar
1/4 tsk timjan
1/4 tsk rosmarin
2 vitlöksklyftor
lite rivet citronskal
persiljestjälkar
ca 250 g smälökar
ca 200 g färska champinjoner (gärna små)
persilja
(1,5 msk vetemjöl + 0,5 dl vatten)
vatten

Dela kycklingen i dela. Stek dem i margarin så att de får färg och flytta över i en gryta.
Skala och grovhacka den gula löken, morötterna och purjon. Fräs dem i pannan och lägg sen över i grytan.
Tillsätt vinet, kryddorna, 1 pressad vitlöksklyfta, citronskalen och persiljestjälkarna. Koka upp och låt koka under lock på svag värme i ca 15-20 min.
Häll på lite vatten, så att du får lagom med vätska.
Skär baconet i strimlor och fräs knaprigt. Lägg på hushållspapper, så det får rinna av.
Skala smålökarna och fräs dem.
Torka av champinjonerna och dela på dem om de är stora. Fräs dem i en panna tills de får färg.
Lägg ner smålökar, bacon och svamp i grytan.
Ta upp persiljestjälkarna.
Koka ytterligare 15 min.
Häll på redningen om du tycker att det behövs.
Smaka av med resten av vitlöken och klipp över persiljan.
Klar att serveras!
Vi serverade med ris.



Kommentera här: